Steg för steg - Organisation för cirkulär möbelhantering

Frågor som ofta kommer i uppstarten av cirkulär möbelhantering handlar ofta om hur organisationen kan se ut, vilka roller som bör ingå och hur omställningen ska budgeteras. Här har vi samlat tips från olika kommuner kring en organisationsmodell med nyckelroller som behövs för att komma igång i en kommun.

nyckelroller2

Nyckelroller för cirkulär möbelhantering

Inledningsvis handlar arbetet om att samla på sig kunskap och börja i det lilla. Att börja praktiskt med inventering och få en digital bild över möbler att kan vara första steget. Till en början hamnar ofta ansvaret hos en projektledare eller en processledare samt en ansvarig för den praktiska hanteringen av möbler - en möbelsamordnare.

Nyckelroller för cirkulär möbelhantering

En projektledare och en möbelsamordnare kartlägger var det finns överblivna möbler och inventerar dem i Sajklas plattform. Finns det mycket möbler kan flera inventerare bjudas in i plattformen, få utbildning i inventering av Sajkla, och börja bygga upp ett möbelbibliotek. Många kommuner har till exempel hjälp av deltagare från arbetsmarknadsenheten och sommarjobbare som inventerar möbler.

Kommunikation är viktigt

En kommunikatör är bra att tidigt väva in i arbetet. Att sprida information på intranätet och visa på goda exempel så hela organisationen kan ta del av arbetet är viktigt. När det väl är dags att lansera möbelbiblioteket och bokningsbara möbler för alla anställda behöver IT-avdelningen kontaktas för kopplingen till intranätet. En miljö- eller avfallsstrateg kan följa upp effekterna av möbelhanteringen kopplat till kommunens klimatmål.

En projektgrupp för cirkulär möbelhantering kan bestå av:

  1. En projektledare som har det övergripande ansvaret.
  2. En möbelansvarig som ansvarar för den praktiska hanteringen av möbler samt Sajklas plattform.
  3. Eventuellt flera inventerare, under en period. Till exempel deltagare inom arbetsmarknadsenheten och feriearbetare.
  4. En kommunikatör som kan sprida information om på intranätet.
  5. En miljö- eller avfallsstrateg som följer upp effekterna av cirkulär möbelhantering.
  6. En ekonom som följer upp de ekonomiska vinterna.
 

Härryda kommun som det goda exemplet

Här kommer ett exempel från verkligheten på hur en organisation för möbelhantering kan byggas upp och dess ekonomiska vinster.

Inledningsvis startade Härryda kommun deras möbelhantering i projektform. Projektet drog igång 2021 och hade en budget på ca 2 miljoner kr som innefattade två tjänster; en projektledare och en handledare för praktisk hantering av möbler. I budgeten ingick även licens och drift av Sajklas plattform, kostnad för lager, kringkostnader som arbetskläder och leasing av fordon. Deltagare i arbetslaget finansierades av arbetsförmedlingen inom ramen för befintlig arbetsmarknadsenhet.

"Vi har ett nytt behov av möbler, inte behov av nya möbler"

Efter projektavslut märktes flera positiva effekter som att antalet funktionsdugliga möbler som slängdes hade minskat och återbruket ökat. Sedan januari 2024 driver vaktmästeriet i Härryda kommunens cirkulära möbelflöden som en permanent och integrerad del av förvaltningen.

Ägandeskap och möbellager

Nu planerar Härryda kommun för ett centralt ansvar inom respektive sektor som då genomför samtliga inköp. Det befintliga möbelbeståndet ska ägas av förvaltningen som helhet och budget- och beslutsmandat för möbler lyft bort från enhetscheferna. Ett centralt lager ska ge bättre överblick och möjligheter för återbruk, och det frigör viktiga utrymmen i verksamheternas lokaler. De nya rutinerna ska minska både kostnader, utsläpp och avfall och en samlad budget ger bättre överblick och tydligare styrning. Rutinerna bidrar till att få med sig hela organisationen på en vänd inköpstrappa.

 
Vända på inköpstrappan. 1. Befintliga möbler 2. Rekonditionerade möbler 3. Nya möbler som går att återbruka

Få med hela organisationen på en vänd inköpstrappa

 

Fler rekommenderade roller

I Härryda, precis som i många andra kommuner, finns ett internt snickeri med en handledare som leder det dagliga arbetet. Snickeriet genomföra lättare reparationsarbeten ofta med deltagare från arbetsmarknadsenheten. Cirkulär möbelhantering skapar viktiga lågkvalificerade praktiska jobb som människor med låg eller ingen utbildning alls kan göra och på så sätt får en ingång i samhället.

Organisation Möbleflöde

Budget för möbelhantering

I Härryda budgeteras möbelhanteringen till 1,5 - 2 miljoner kronor/år. Då ingår två tjänsterna som processledare och möbelsamordnare. Licens och drift av Sajklas plattform, kostnader för lokaler, och kringkostnader så som arbetskläder och leasing av fordon. Omställningen i sig bär kostnader men besparingarna i längden stora.
Läs mer om Ekonomiska argument för återbruk av möbler

Innovationsprojekt för snabba resultat

Härryda kommun är en av 14 kommuner som ingår i Sajklas nätverk för cirkulär möbelhantering. Att ingå i ett nätverk ger erfarenhetsutbyte mellan kommuner och exempel på hur de byggt upp sin organisation över tid, budgeterat och resurssatt omställningen. På så sätt uppfinner vi inte hjulet på nytt utan tar hjälp av varandra för att snabbare komma framåt. Uppstarten till nätverket var Sajklas Innovationsprojekt som ger möjlighet att samla på sig kunskap och börja i det lilla där man står. Att gå utbildningar och ha tillgång till en plattform för möbelinventering vid exempelvis en lokalförändring kan vara ett första steget som gör stor skillnad.

Läs om Innovationsprojektet 2023

Ska din kommun ställa om till cirkulär möbelhantering?

Boka ett möte så berättar vi hur vi kan bidra till er omställning.

Boka möte
phone-right-10deg-inventera