Därför startade vi Sajkla

I denna intervju berättar grundarna Stefan Lundberg, Christer Hedman och Jenny Ekman om varför de startade Sajkla, om hur allt började med projektet Möbelbruket och hur planen framåt ser ut. En berättelse om hur smart digitalisering, ett starkt leverantörsnätverk och miljömedvetna kunder tillsammans kan göra möbelbranschen mer cirkulär genom återbruk.

introbild-darfor-startade-vi-sajkla-3.jpg

Kan ni berätta lite om vilka ni är och hur ni träffades?

– Vi som startade Sajkla är Jenny Ekman, Stefan Lundberg och Christer Hedman inleder Stefan. Jenny och jag träffades genom Inredia i Tibro under 2014. Till vardags är jag vd på Lundbergs Möbler men då satt jag även som ordförande i näringslivsbolaget InTibro. I den rollen anställde jag Jenny som vikarierande vd för Inredia. Jenny hade en spännande bakgrund som konstnär och hade drivit olika utvecklingsuppdrag inom skola och kommun. Samarbetet föll väl ut och snart dök projektet Möbelbruket upp på vår agenda.

"Årligen kasseras flera 1000-tals ton möbler i Sverige, och det var en hissnande tanke att försöka förändra synen på möblers värde"

– Ja, Möbelbruket hade kört fast fortsätter Jenny. Jag började nysta i det och fick snart frågan från utvecklingsbolaget IDC West Sweden (IDC) om att försöka få fart på det igen. Möbelbruket finansierades via Västra Götalandsregionen (VGR) men drevs lokalt i Skaraborg via IDC tillsammans med möbelindustrin här. Förenklat kan man säga att projektet handlade om att undersöka möjligheterna för ett mer professionellt och industriellt återbruk av möbler. Jag minns att vi samlades på Inredia och jag berättade om nuläget i projektet med dess utmaningar men också storheten i om vi skulle lyckas. Årligen kasseras flera 1000-tals ton möbler i Sverige, och det var en hissnande tanke att försöka förändra synen på möblers värde. Frågan var om kvalitetsmöbler kunde renoveras och ges ett nytt liv till ett konkurrenskraftigt pris och lägre utsläpp.

– Någonstans i den här vevan lärde vi sedan känna Christer och Camilla på Mindius i Skövde. De hade utvecklat Inredias webbplats och hade redan bra koll på möbelklustret och dess visioner, så vi anlitade dem även för att utveckla en sajt för Möbelbruket.

– Som jag minns det så klickade vi bra redan från början, fyller Christer i. Ni hade massor av bra idéer som ni ville testa och vi skapade bland annat en enkel webbshop för rekonditionerade stolar. Den användes sedan för att verifiera affärsmodellen och samla feedback från både leverantörer och kunder. Ju mer vi på Mindius lärde oss om cirkulär ekonomi och möjligheterna med återbruk inom möbelbranschen, desto tydligare blev det för oss att vi ville vara med och bidra mer aktivt. Vi är självklart superglada att vi fick den möjligheten.

Var det självklart att starta ett bolag tillsammans?

– Ja, i slutet av 2018 stod det klart att det var den bästa vägen framåt, fortsätter Christer. Jenny och Stefan hade drivit projektet så bra att marknaden trodde att det gick att upphandla stora volymer av produkter och tjänster från Möbelbruket. När både Malmö, Stockholm och Göteborgs stad hörde av sig för att de ville föra en dialog om upphandling av ramavtal så insåg vi att vi måste agera.

– Då insåg vi att det brann i knutarna utbrister Jenny. För att kunna vara med och påverka utformningen av den nya marknaden så var vi tvungna att snabbt bilda ett bolag. Flera av de största städerna i Sverige signalerade att de ville jobba med kvalitativt återbruk av möbler, och det var vi som satt på den praktiska kunskapen. Det var en skön känsla att känna ”Om inte vi gör det här, vem ska göra det då?”.

Var kommer namnet Sajkla ifrån?

– Från början var vår förhoppning att kunna köpa loss namnet ”Möbelbruket” från VGR säger Stefan. Men det visade sig vara omöjligt då VGR ville att projektet skulle leva vidare och fortsätta att utveckla cirkulära möbelflöden anpassade för deras verksamhet. Så, när den dörren stängdes var vi tvungna att hitta på ett nytt och helt eget namn. Det spånades och värktes en hel del på alla håll och kanter men sedan fick Mattias på Mindius en snilleblixt. Namnet uppfyllde alla kriterier vi hade satt upp och så här några månader senare känner vi att namnet bara blir bättre och bättre.

– Ja, beskrivande och lätt att komma ihåg. Om våra kunder börjar prata om att ”sajkla” sina möbler så vet vi att vi har lyckats, säger Jenny förhoppningsfullt.

Ni startade bolaget i början av året – hur har mottagandet varit?

– Väldigt positivt! Många vill få hjälp med att jobba mer cirkulärt kring sina möbler fortsätter Jenny. Vi fick ett kvitto direkt i början av februari när vi var med på Möbelmässan i Stockholm. Där fick vi mycket fin uppmärksamhet från arkitekter och inköpare som bara längtar efter att marknaden för återbruk ska ta fart. Allt fler börjar också att förstå värdet av sina egna möbler. Den förståelsen driver i sin tur viljan att börja köpa kvalificerade tjänster för att förnya sina gamla möbler. Just här kommer Sajkla in som en ny aktör som skapar loopar så att de kan cirkulera sina egna eller andras möbler om och om igen.

Så hur vill ni förändra synen på återbruk?

– Vårt mål är att det ska bli lika enkelt som att köpa nytt, säger Jenny snabbt. Det har även funnits en romantisk föreställning av återbruk där omgivningen förväntats acceptera en viss ”loppiskänsla”. Vi har sedan flera år jobbat med motsatsen vilket innebär att inredare och arkitekter ska kunna få möjligheten att gestalta nya miljöer utan att begränsas av möblers tidigare utseende.

"Inredare och arkitekter ska kunna få möjligheten att gestalta nya miljöer utan att begränsas av möblers tidigare utseende"

– Ja, våra rekonditionerade möbler har en historia, men upplevs som nya fortsätter Stefan. Kvalitén efter rekonditioneringen är så nära nyproduktion du kan komma eftersom vi använder oss av ett leverantörsnätverk av etablerade möbelindustrier. Det är alltså samma personal som jobbar med nyproduktion som jobbar med att rekonditionera våra kunders möbler. Alla påförda material håller högt ställda miljö- och kvalitetskrav och vårt mål är en miljöcertifiering på sikt. Sammantaget innebär det att vi även kan lämna garantier på våra rekonditionerade möbler vilket är en otrolig styrka.

Varför ska man anlita just er?

– Vi har samlat kunskap ihop med möbelindustrin under en lång tid och har en närhet till leverantörerna som är svårslagen, fortsätter Stefan.

– Sedan har vi respekt för att frågan är ny för många, flikar Jenny in. Det innebär också att det finns ett stort behov av rådgivning och utbildning. Vi kan hjälpa till att lägga grunden för en bra modell som är anpassad för våra kunders verksamhet och vi kan även stötta under själva införandet. Vi har även en ödmjuk inställning till att omställning kan vara svårt i praktiken, men just att vi har så djup kunskap kring både hårda och mjuka frågor gör oss unika.

– Ett aktuellt exempel på när det går fel är när en del kommuner bygger egna sprutboxar för att själva ”spraya lite möbler”. Det skulle rädda många möbler, spara utsläpp och skapa ekonomiska förutsättningar för en cirkulär ekonomi om kommunerna istället nyttjade professionella leverantörer för det momentet.

Går det lätt att få med möbeltillverkare till ert leverantörsnätverk?

– Ja, för oss har det gått mycket bra, säger Stefan och nickar. Vårt nätverk bygger på långa relationer sedan många år tillbaka. Det krävs mycket förtroende för att våga satsa på en helt ny marknad. Att skapa ett effektivt flöde för återbruk så att det kan samsas med nyproduktion är en resa. Så även för etablerade möbeltillverkare innebär återbruk en mängd utmaningar som måste hanteras. En förutsättning är att alla leverantörer kan jobba med god ekonomi, insyn och möjlighet att påverka. Vi får aldrig glömma att alla är experter inom sina områden.

Var ligger ert fokus nu den närmaste tiden?

– Fokus just nu är att möta några av landets större upphandlingar inom återbruk och i dessa siktar vi in oss på rekonditionering av befintliga möbler. Sedan har affärer inom offentlig sektor en lång startsträcka så det gäller för oss att ha både tålamod och uthållighet, men det var ju ingen nyhet säger Jenny och skrattar.

"Tänk dig ett ekosystem av digitala funktioner som förenklar alla steg som behövs för att effektivt kunna återbruka möbler"

– Glöm inte att Sajkla startades för knappt tre månader sedan, påminner Christer. Trots det så har vi redan tagit ett antal affärer via direktupphandling, vilket i sig är ett fint erkännande.

– Utan några anställda, tillägger Stefan.

– Ja, och nu fortsätter vårt arbete på ett antal fronter. Förutom arbetet med upphandlingar, rådgivning, vårt leverantörsnätverk och mycket annat praktiskt så jobbar vi med att utveckla en digital molntjänst för vår affärsmodell. Tänk dig ett ekosystem av digitala funktioner som förenklar alla steg som behövs för att effektivt kunna återbruka möbler. En nödvändighet för att kunna göra återbruket skalbart och lägga grunden för en ny marknad.

Vart hoppas ni vara med bolaget om tre år?

– Redan om tre år kommer återbruk av möbler vara en erkänd, etablerad och integrerad del av den svenska möbelbranschen, inleder Jenny. Som bolag har Sajkla varit en av flera viktiga aktörer för att möjliggöra den förändringen. Om tre år finns en molntjänst där kunder och leverantörer möts för att göra affärer inom återbruk. Med hjälp av effektiva digitala verktyg upplever alla aktörer att det är både enkelt och kul.

– Vi kommer att ha ett väl utbyggt leverantörsnätverk över hela Sverige där intäkterna från återbruk är betydande. På kundsidan är vi partner och leverantör till många av landets kommuner, landsting och större företag, fortsätter Stefan.

– Ja, och så kanske vi har några anställda avslutar Christer med ett leende.


Text: Camilla Bergman. Foto: Mattias Benjaminsson
Har du frågor om detta reportage går det bra att mejla:
info@sajkla.se